پوشش ملی و اسلامی در دانشگاه های پاکستان

شاید اگر بگوییم پاکستانی یکی از کشورهای مهم اسلامی در جهان است که مردم مسلمان آن نسبت به هر نوع اقدام غیر اخلاقی و مغایر با احکام اسلامی واکنش نشان می دهند گزاف گویی نکرده ایم.

شاید اگر بگوییم پاکستانی یکی از کشورهای مهم اسلامی در جهان است که مردم مسلمان آن نسبت به هر نوع اقدام غیر اخلاقی و مغایر با احکام اسلامی واکنش نشان می دهند گزاف گویی نکرده ایم. اخیراً انتشار کلیپی در فضای مجازی از یک جشنواره فرهنگی در دانشگاهی خصوصی در شهر پیشاور مرکز ایالت خیبرپختون خواه که در آن خواننده ای خارجی با لباس های خلاف عرف جامعه در حال خوانندگی بود خشم کاربران را در شبکه های اجتماعی برانگیخت.

در گزارشی آمده است که در پایان یک جشنواره فرهنگی سه روزه با نام "استعدادها" که در محوطه دانشگاه خصوصی NCS در مرکز ایالت خیبرپختون خواه برگزار شد، یک کلیپ حاوی اجرای آهنگی زننده خشم گسترده ای را در شبکه های اجتماعی برانگیخت.

پس از آن مسئولان دانشگاه پزشکی خیبر که این دانشگاه خصوصی زیر مجموعه این دانشگاه فعالیت می کرد اعلام کرد دانشگاه مذبور ظرف سه روز موضع خود را در مورد انجام "فعالیت های غیراخلاقی در محل خود" توضیح دهد.

در ویدئوهایی که به طور گسترده در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد، یک خواننده زن در حال خواندن یک ترانه در محوطه دانشگاه با لباسی کم حجم و زننده دیده می شود که در واکنش، کاربران شبکه های اجتماعی خواهان جریمه سنگین دانشگاه به دلیل اجازه اجرای چنین برنامه هایی شدند.

دکتر شوکت علی؛ مدیر این دانشگاه در پیامی که در صفحه فیس بوک دانشگاه منتشر شد، از این برنامه نادرست عذرخواهی کرد و برنامه ریز این رویداد فرهنگی را مسئول این مشکل دانست و وعده داد علیه آنها اقدام جدی صورت انجام دهد.

وی گفت: در نمایشگاه سه روزه استعداد یابی از هنرمندان مختلف دعوت به عمل آمده بود که با اجرای یک خواننده خارجی که خلاف ارزش ها و فرهنگ پاکستانی بود به پایان رسید. او گفت که برگزار کننده مراسم در مورد اجرای این خواننده به او اطلاعی نداده بود.

در همین حال، دانشگاه علوم پزشکی خیبر که NCS به آن وابسته است، طی نامه‌ای با دادن مهلت سه روزه  از دانشگاه خواست موضع خود را به صورت شفاف بیان کند.

دانشگاه پزشکی خیبر اعلام کرد که  این رویداد غیراخلاقی با نام جشنواره فرهنگی و هنری در محوطه دانشگاه را مورد بررسی دقیق قرار می دهد و علیه عاملان آن اقدام خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است که انجام چنین فعالیت هایی با لوگو و نام دانشگاه پزشکی خبر" KMU " خلاف آیین نامه این دانشگاه است. در ادامه این بیانیه آمده است که کلیه موسسات آموزشی موظف به رعایت موازین فرهنگی و اخلاقی و قداست موسسات در طول فعالیت های درسی و غیر درسی هستند.

مقررات دانشگاه های پاکستان برای حفظ پوشش ملی و اسلامی

این در حالیست که در دانشگاه های پاکستان دانشجویان مقید به حفظ ارزش های فرهنگی و اسلامی در پوشش خود هستند. بسیاری از دانشگاه های این کشور در آیین نامه های خود با ذکر این مورد با کسانی که پوشش نامناسب دارند برخورد انظباطی می کند. سال گذشته چندین دانشجوی مؤسسه آموزشی مدیریت بازرگانی (IOBM) گفتند که نگهبان دانشگاه به آنها اجازه ورود به دانشگاه را نداده است زیرا آنها طبق "ضوابط" لباس نمی پوشند. با این حال، چندین دانشگاه وجود دارند که کدهای لباس جداگانه برای دانشجویان دختر و پسر ایجاد کرده اند که به شدت رعایت می شود. این بحث از چند سال پیش آغاز شد که برخی از دانشجویان دختر دانشگاه ملی علم و صنعت (NUST) در لاهور به دلیل پوشیدن شلوار جین، جوراب شلواری و نپوشیدن شال سنتی این کشور به نام "دوپاتا" مورد انتقاد خانواده ها قرار گرفت. این خبر زمانی برملا شد که یکی از   

دانشجویان این موضوع را در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشت اما مدیریت دانشگاه این موضوع نادیده گرفته بود.

البته قبلا سیدرضا علی گیلانی؛ وزیر معارف دولت پیشین پنجاب، پیشنهاد حجاب اجباری برای دانش آموزان و دانشجویان دختر در کالج ها و موسسات آموزش عالی این ایالت را داده بود، اما دولت پنجاب متعاقبا این پیشنهاد را رد کرده بود.

 وزیر پاکستانی در پیشنهاد خود گفته بود که به دانش آموزان با حجاب از طرق گوناگون و برای تشویق پاداش داده شود. با این حال دانشگاه های و موسسات آموزش عالی در چارچوب مقرراتی برای حفظ امنیت و اصول اخلاقی و ارزشهای ملی و اسلامی پایبند هستند. یک بار دانشگاه خصوصی لاهور دو دانشجوی دختر و پسر را که در محیط داانشگاه از یکدیگر خواستگاری کرده بودند به دلیل سرپیچی از قوانین این دانشگاه اخراج کرد.

پوشش ملی و اسلامی در دانشگاه های پاکستان

دانشجوی پسر در میان هیاهوی دیگر دانشجویان با دادن یک گل و انگشتر از یک دانشجوی دختر خواستگاری کرد و پخش ویدیوی آن باعث جر و بحث های زیاد بین موافقان و مخالفان در فضای مجازی شد. مسئولان دانشگاه لاهور متعاقبا با بیان اینکه دو دانشجو قوانین اخلاقی دانشگاه را زیر پا گذاشته اند از اخراج آنها خبر داد.

گفته می شود که دانشگاه لاهور یکی از مدرن ترین دانشگاه های خصوصی در پاکستان است که مسئولان آن به لباس دانشجویان اهمیت چندانی نمی دهد. با این حال این دانشگاه نیز در مواقع لزوم واکنش جدی به هر نوع بی اخلاقی دانشجویان نشان می دهد که اکثرا به صورت جریمه و تعهد نامه است.

دانشگاه ملی فن آوری و علوم نیز از سیاست جریمه دانشجویان برای پوشش های نامناسب پیروی می کند. این دانشگاه چندین بار دانشجویان دختر را به دلیل عدم استفاده از شال ملی بر روی سینه و یا پوشیدن شلوار جین جریمه نقدی کرده است. این دانشگاه در سال های گذشته حتی یک بار ممنوعیت پوشیدن شلوار جین را برای دانشجویان اعمال کرد و در بیانیه ای اعلام کرد که این اقدام در راستای حفظ ارزشهای ملی، اسلامی و سنت های غنی جامعه در محیط دانشگاه صورت میگیرد. این دانشگاه همچنین دانشجویان پسر و دختر را در کافه تریا و محیط دانشگاه به دلیل رفتار های مغایر با شئون اخلاقی و اسلامی جریمه و از آنها تعهد گرفته است.

در راستای حفظ امنیت اخلاقی و هدایت و تربیت دانشجویان با معیارهای ملی و اسلامی اکثر دانشگاه های پاکستان دستور العمل هایی را تهیه و آن را اجرا می کنند که در آن "کد لباس اخلاقی" به شدت لحاظ شده است. در زیر لیستی از کدهای لباس که توسط دانشگاه های معروف سراسر کشور به دانشجویان داده شده است اشاره می کنیم

موسسه آموزشی مدیریت بازرگانی در لاهور با حضور اختصاری IOBM :

این دانشگاه در حکمی ضرورت حفظ حجاب را برای دانشجویان دختر مورد تاکید قرار داد. مسئولان این دانشگاه تصریح کردند که دانشجویان دختر می توانند در دانشگاه شلوار جین را فقط با پیراهن تا روی زانو بپوشند، در حالی که پیراهن های آستین کوتاه یا رنگ روشن اکیدا ممنوع است.

دانشگاه محمد علی جناح با حرف اختصاری ماجو

در دانشگاه محمد علی جناح، پوشش به 3 دسته مطلوب، قابل قبول و «اکیداً غیر قابل قبول» تقسیم می شود.

برای دانشجویان دختر، شلوار قمیص( لباس ملی پاکستان)  و دوپاتا( شال ملی پاکستان)  ترجیح داده می شود، در حالی که کورتا با شلوار جین یا پیراهن قمیص با دوپاتا قابل قبول است، اما تی شرت با شلوار جین، قمیص بدون آستین یا پارچه نازک و جوراب شلواری اکیدا ممنوع است.  اما پسران حق انتخاب بیشتری در پوشش دارند. یعنی دانشجویان پسر می توانند در محیط این دانشگاه شلوارک یا شلوار بپوشند، تی شرت در کنار شلوار جین جزء دسته قابل قبول است اما موهای بلند، لباس های تنگ و جواهرات برای پسران اکیدا ممنوع است.

دانشگاه اقراء

در دانشگاه اقرا، دانشجویان پسر به طور شگفت انگیزی از نظر پوشش محدودتر از دانشجویان دختر هستند که مجاز به پوشیدن لباس های سبک غربی نیستند.

دانشگاه ناست

کد لباس دانشگاه NUST نه تنها برای دانش آموزان بلکه برای کارکنان نیز می باشد. افراد در دانشگاه مجاز به پوشیدن لباس‌هایی هستند که مغایر با ارزش‌های محلی نباشد، اما قوانین مشخص نیست که چه چیزی را می‌توان پوشید یا نمی‌توان پوشید. پوشیدن لباس های نامناسب و خلاف عرف جامعه در کلاس های درس، کافه تریا و دفاتر دانشگاه اکیدا ممنوع است.

دانشگاه اسرا در حیدر آباد

بر اساس توافق نامه ای بین دانشجویان و مدیریت این دانشگاه پوشیدن روسری برای دانشجویان اجباری است، اما این قانون در شرایط خاص مثلا در آزمایشگاه کاربردی و یا کلاس های عملی می تواند نادیده گرفته شود.

چرا رعایت پوشش مناسب در دانشگاه های پاکستان بویژه برای دانشجویان دختر  الزامی است؟

به گفته کارشناسان آموزشی پاکستان؛ وقتی دانش‌آموزان تحصیلات خود را در مدارس به پایان می‌رسانند و وارد دانشگاه می‌شوند، تغییرات زیادی را در زندگی خود احساس می کنند و آن آزادی در بیان و حق انتخاب است. از جمله آنها دیگر مجبور نیستند در دانشگاه لباس یکدست همانند مدارس متوسطه بپوشند، دانشجویان در محیط جدید دانشگاه با آزادی های زیادی مواجه می شوند اما تدابیر دانشگاه ها برای حفظ ارزش های ملی، بومی و اسلامی میتواند در تربیت دانشجویان که در سنین بسیار حساس جوانی و فکری قرار دارند مثمر واقع شود. البته تنها سختگیری برای رعایت اصول تعیین شده در محیط دانشگاه از سوی مسئولان و مدیران نمیتواند راه حل اساسی باشد بلکه این امر باید به صورت هوشمندانه و با روش ها و اصول از پیش تعیین شده صورت گیرد. به همین دلیل است که بسیاری از دانشگاه های پاکستان برای دانشجویان پس از پذیرش، کد لباس تهیه می کنند.

پوشش ملی و اسلامی در دانشگاه های پاکستان

به گفته مهویش کامران، سخنگوی دانشگاه بحریه در پاکستان، ایده خط مشی لباس در این موسسه القای نظم و انضباط در بین دانشجویان، حفظ احترام به این موسسه و در عین حال پیروی از ارزش های اجتماعی و فرهنگی پاکستان است.

وی میگوید  جامعه پاکستان بسیار سنتی است و مردم ترجیح می دهند از سنت های خود پیروی کنند که یکی از آنها تبعیت از لباس ملی این کشور است. در چنین شرایطی اگر محیط دانشگاه چنان باشد که دانشجویان دختر و پسر را به پوشیدن لباس های غربی سوق دهد این امر میتواند در آینده یک شکاف در نسل جدید با مردم عادی جامعه ایجاد کند. به همین دلیل دانشگاه های این کشور در راستای سیاست ملی از پوشیدن لباس های ملی مانند شلوار قمیص، کورتا و دوپاتا توسط دانشجویان حمایت می کنند.

دانشگاه ناست NUST نیز در مورد خط مشی لباس، در راستای حفظ اخلاق، احترام، ارزش های فرهنگی و ایمنی قدم بر می دارد.

در این رابطه آمنه زمان؛ دانشجوی NUST با بیان اینکه کنترل لباس دانشجویان آنقدر که علیه آن  تبلیغات می شود برای دانشجویان مضر نیست، می‌گویند وقتی در پاکستان وارد دنیای تجارت می‌شوید نمی‌توانی با پوشش

صد درصد غربی مانند شلوار جین و پیراهن آستین کوتاه به دفتر برویم. این ممنوعیت نه تنها برای دختران بلکه برای پسران نیز هست. بنابراین باید در راستای حفظ هویت اجتماعی جامعه قدم براریم.

وی با ابراز رضایت از قوانین پوشش در فضای دانشگاه افزود: برای ما بویژه در دانشکده علوم اجتماعی از این نظر مشکل بزرگی وجود ندارد و ما به آن به عنوان یک چالش نگاه نمی کنیم زیرا که به سنت های خود به خوبی واقف هستیم.   

منبع خبر: روزنامه داون 22 اکتبر (30 مهر)

لینک خبر:

https://www.dawnnews.tv/news/1190180/

https://www.dawnnews.tv/news/1146509

https://www.dawnnews.tv/news/1155798

https://www.dawnnews.tv/news/125443

کد خبر 13740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =